„I loved him dearly“: In der New York Times verabschiedet sich der US-Jazz-Avantgardist John Zorn (dessen Einfluss auf die Welt drastischer Musikspielarten der Rolling Stone vor kurzem ermessen hat) von Ennio Morricone (unser Resümee): Morricone war „seiner Zeit weit voraus.

(Sehr lesenswerter Text den John Zorn über Ennio geschrieben hat. John Zorn konnte 1986 Ennio Morricone bei Aufnahmen für eine neue Filmmusik persönlich sprechen)

Am Morgen erforschte er im Kontext freier Improvisation unorthodoxe Spieltechniken mit dem Mundstück einer Trompete; am Nachmittag schrieb er ein verführerisches Big-Band-Arrangement für eine Popsängerin und in der Nacht einen schneidenden Orchestral-Score für einen Film.“© Text + Links: Efeu/Perlentaucher // Videoauswahl: radiohoerer

Ennio Morricone was more than one of the world’s great soundtrack composers — he was one of the world’s great composers, period. For me, his work stands with Bach, Mozart, Debussy, Ellington and Stravinsky in achieving that rare fusion of heart and mind. Dare we compare the five notes of his famous “coyote call” in “The Good, the Bad and the Ugly” with the four opening notes of Beethoven’s Fifth Symphony? Morricone’s music is just as timeless.

Morricone, who died on Monday at 91, has been an influence and an inspiration since I first encountered his work as a teenager in 1967. “The Ecstasy of Gold” from “The Good, the Bad and the Ugly” hit me with the same power as modernist masterpieces like “The Rite of Spring,” Ives’s Fourth Symphony and Varèse’s “Arcana”; it shares their complex rhythmic invention, unique sound world and lush romantic sweep…© John Zorn, 8.7.2020

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